Zaloguj się

Savoir vivre w biznesie - cz.V. Czy mówienie po imieniu pomaga w pracy?

Psychologia Pracy

Savoir vivre w biznesie - cz.V. Czy mówienie po imieniu pomaga w pracy?

Data dodania: 06-10-2011

Savoir vivre w biznesie cz.V...

Podobno najlepsze efekty osiągnąć można dzięki pracy w zespole. Osoby do niego należące inspirują siebie nawzajem, w razie potrzeby pomogą. Ale jak się do siebie zwracać? Przecież ciągłe mówienie per „Pan, Pani” nie sprzyja budowaniu przyjemnej, koleżeńskiej atmosfery. Jakie są zasady etykiety biznesu? Do kogo więc wypada zwracać się po imieniu i czy pomaga to w pracy?

 

Praca często wymaga od nas współdziałania w zespole. Pracując ze sobą tworzymy swego rodzaju niepisane reguły stosunków pomiędzy ludźmi. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa stosunki te wyglądają odmiennie. W firmach dużych dobrze znamy tylko członków własnego, małego zespołu, w którym pracujemy. W małych zaś każdy zna każdego, a kontakty pomiędzy pracownikami są bardziej swobodne. Nie zmienia to jednak faktu, że dziś większość społeczeństwa zwraca się do najbliższych współpracowników po imieniu. W kontaktach z osobami na równorzędnych stanowiskach nie ma w tym względzie problemu. O wiele łatwiej i w bardziej luźnej atmosferze pracuje się przecież mówiąc do każdego na „Ty”. Problem pojawia się natomiast w stosunkach z przełożonymi. Bo czy wypada nam mówić do szefa po imieniu?

 

Ogólne zasady

Odpowiedź na to pytanie rozpocznę od przypomnienia ogólnych zasad savir vivre - tzw. „przechodzenia na ty”. Przede wszystkim należy pamiętać, że inicjatywa w tym względzie leży zawsze po stronie osoby na stanowisku wyższym. Jeśli natomiast obie osoby pracują na stanowiskach równorzędnych przejście na „ty” proponuje osoba starsza. Jak więc widać nie ma problemu z mówieniem po imieniu nawet do szefa. Jednakże propozycja musi wyjść od niego. Zdarzają się przecież, dziś dużo częściej niż kiedyś, szefowie wyluzowani, chcący zintegrować się z zespołem i poprawić jednocześnie jakość współpracy. Coraz częściej więc możemy się natknąć na podwładnych mówiących do przełożonego na „ty”. Jeśli natomiast między mną z kolegami i koleżankami z zespołu nie ma znaczącej różnicy wieku, inicjatywa powinna wyjść od jednej z osób, niezależnie czy jest to kobieta czy mężczyzna. W stosunkach biznesowych nie ma przecież poróżnienia na płeć a wręcz niegrzecznie jest ją wprowadzać.

 

Plusy i minusy

Podstawową zaleta mówienia każdemu współpracownikowi po imieniu jest skrócenie komunikacji. Bo przecież zdanie z użyciem formy „Pan, Pani” wypowiadane jest jakby nie było dłużej. Dzięki temu można znacznie usprawnić pracę co podnosi efektywność. Czas poświęcany zazwyczaj na służbowe rozmowy skróci się i będzie można poświęcić go na wykonanie określonych zadań. Poza tym pozwala to uniknąć wielu gaf związanych z hierarchią służbową. W dużych firmach jest ona bardzo skomplikowana. Mówienie po imieniu zarówno do szefa jak i młodego asystenta na przykład sprawi, że nie pomylisz się na tym polu.

 

Ma to jednak swoje minusy. Niektórzy uważają, że takie postępowanie może być postrzegane jako brak szacunku do osoby starszej czy zwierzchnika. Jednak jeśli zasady od samego początku są jasno i wyraźnie sformułowane to nie powinno być problemu. Inna sprawa natomiast ma się, gdy mówienie do starszych pracowników na „ty” jest krępujące dla ludzi młodych. Wtedy kontakty są utrudnione, a to co miało atmosferę poprawiać przynosi do relacji napięcie. Jest to jednak chwilowe. Można się przyzwyczaić. Dla osób, które jednak nie mogą przekroczyć tej granicy dobrym rozwiązaniem jest mniej formalne zwracanie się "Szefie, Szefowo". Ma ono wydźwięk pośredni między "Pan, Pani" a "Maćku, Kasiu"...

 

Jak więc widać jednoznacznej odpowiedzi nie ma. W każdej firmie sytuacja pod tym względem wygląda inaczej. Pamiętaj jednak o regułach, o których była tu mowa. Wtedy na pewno odnajdziesz się doskonale w realiach panujących w Twojej firmie. Ważne jest, by wykazać się w tej kwestii wyczuciem. W dobrym tonie nie jest przecież odmowa, gdy starszy pracownik proponuje przejście na „ty”. W służbowych stosunkach ważna jest wiec przede wszystkim dyplomacja i takt. Są one niezbędne również wtedy, gdy marzy Ci się wielka zawodowa kariera. Ba, może nawet zwłaszcza wtedy. Dzięki tego typu cechom atmosfera w Twoim zespole będzie miła, a praca przebiegać będzie sprawnie oraz efektywnie.

 

 

 

Savoir vivre w biznesie część I, część II, część III, część IV, część V, część VI, część VII, część VIII,

lista aktualności
Subskrybuj RSS


Płatności obsługuje:
PayU - Bezpieczne płatności internetoweLogo Transferuj.pl

 

loga ue

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki. Inwestujemy w waszą przyszłość

Copyright © HR System 2010 - 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja: Ideo CMS Edito powered by: