Zaloguj się

Savoir vivre w biznesie - cz.IV Jak uniknąć gafy w towarzystwie zagranicznych kontrahentów.

Psychologia Pracy

Savoir vivre w biznesie - cz.IV Jak uniknąć gafy w towarzystwie zagranicznych kontrahentów.

Data dodania: 08-09-2011

Savoir vivre w biznesie -...

Współpraca z zagranicznymi korporacjami to dziś  właściwie rzecz naturalna. W dobie globalizacji inwestorzy aktywni są na wielu rynkach. Prawdopodobne więc jest, że wielu z was musiało będzie z cudzoziemcami się spotykać lub komunikować za pomocą telefonów, Internetu. Jednakże biznesowa etykieta stosowana w innych krajach jest odmienna od zasad nam znanych. Warto więc się z nią zapoznać, aby służbowe kontakty przebiegały w przyjaznych i komfortowych dla obu stron okolicznościach.

 

Najwyraźniej widać różnice w zasadach savoir vivre widać w kontaktach pomiędzy osobami z dwóch różnych kontynentów. Wynikają one najprawdopodobniej z etnicznego i kulturowego ukształtowania kraju. Również nie bez znaczenia są cechy osobowościowe danego narodu. Spróbuję więc przybliżyć etykietę biznesu, którą stosują przedstawiciele kilku krajów na świecie. Na pewno ułatwi to przebieg współpracy i pozwoli uniknąć wielu nieporozumień i gaf.

 

Niemcy

Choć reprezentują, podobnie jak Polacy, kontynent europejski ich zasady biznesowe nieco różnią się od naszych. Biznesmeni zza Odry najbardziej cenią sobie oczywiście punktualność. Jest to przecież naród bardzo dobrze zorganizowany, lubiący porządek. Dlatego też spóźnienie na spotkanie z niemieckim kontrahentem może mieć dla Ciebie niezbyt przyjemne skutki np. zerwanie negocjacji. Przybycie na spotkanie wcześniej również nie jest mile widziane. Kolejna ważna kwestia to umawianie się na rozmowę. Należy to zrobić odpowiednio wcześniej (najlepiej około 2 tygodni). Każdy Niemiec zanim rozpocznie rokowania musi wiedzieć o partnerze biznesowym dosłownie wszystko. Dlatego czas ten jest dla niego ważny i pozwala dobrze przygotować się do rozmowy. Sporo miejsca w etykiecie biznesowej w Niemczech zajmuje powitanie i pożegnanie. Rękę należy podać w obydwu przypadkach każdej osobie znajdującej się w pomieszczeniu, a także tym którzy dołączą do grona lub opuszczą je w trakcie rozmowy. Podobnie jak w Polsce kobieta rękę podaje pierwsza. Znaczące jest także przedstawianie się. W towarzystwie Niemców najlepiej jest, aby przedstawiła nas osoba trzecia. Autoprezentacja nie jest na miejscu. Ponadto nasi zachodni sąsiedzi znani są z dużego dystansu do kontrahentów oraz dokładności i skrupulatności. Dlatego też żarty lub przerywniki w jakikolwiek sposób odwracające uwagę od meritum są w ich towarzystwie niedozwolone.

 

Włochy

Ze względu na swój południowy temperament są dużo mniej formalni niż Niemcy. Punktualność nie jest ich mocną stroną. Ich spóźnienia są często zaplanowane, aby uzyskać nad kontrahentem psychiczną przewagę. Jednakże wbrew pozorom decyzji nie podejmują zbyt szybko. Nie należy ich jednak pospieszać, gdyż będzie to dla nich zapewne sygnał, że drugiej stronie bardzo zależy na transakcji. Negocjując z nimi należy kwestię ceny pozostawić na koniec i poruszyć dopiero po omówieniu wszystkich pozostałych szczegółów. Trzeba również pamiętać, że bardzo lubią się targować.

 

Stany Zjednoczone

Amerykanie to naród bardzo bezpośredni i otwarty. Nie przywiązują zbytnio wagi do tytułów i do swoich współpracowników najchętniej zwracają się po imieniu. Często też mówią wprost co myślą i przede wszystkim w partnerach biznesowych cenią sobie asertywność oraz zdolność do gromadzenia majątku. Nie lubią natomiast osób nieudolnych oraz użalających się nad sobą. W ich towarzystwie nie należy więc opowiadać o kłopotach, chorobach itp. nawet podczas niebiznesowego lunchu. Mogą się zrazić do takiej osoby i interesy będą wtedy mocno utrudnione. Wręczając im wizytówkę musisz liczyć się z tym, że nie otrzymasz ich biletu wizytowego w zamian. Nie oznacza to jednak lekceważenia ze strony partnera i nie powinieneś czuć się tym urażony. Ważne jest również, aby wszelkie konstatacje znalazły się na papierze. Amerykanie nie przywiązują wagi do słów. Respektują tylko pisemne uzgodnienia. Jednakże najważniejszą kwestią w stosunkach służbowych z mieszkańcami USA jest sumienność i dotrzymywanie uzgodnionych terminów.

 

Japonia

Bardzo ważne jest w tym przypadku powitanie. Niektórzy z japońskich biznesmenów witają obecnie przybyszy z zachodu uściskiem dłoni. Jednakże tradycyjny powitalny ukłon nadal jest stosowany. Dlatego też należy poczekać na gest ze strony gospodarza i uczynić to samo. Wizytówkę trzeba wręczać i przyjmować oburącz, a także po jej otrzymaniu jako wyraz szacunku zerknąć na nią oraz przeczytać nazwę firmy. Potem trzymać przed sobą na stole konferencyjnym przez całe spotkanie, następnie schować do wizytownika. Umieszczenie jej w innym miejscu jest obraźliwe. Kontakt mailowy z japońskim przedsiębiorcą możliwy jest dopiero po nawiązaniu współpracy. Etykieta nakazuje, aby pierwsza rozmowa odbyła się osobiście.  

 

Kraje Arabskie

Bardzo dużą rolę w krajach arabskich odgrywa religia. Dlatego też nie należy umawiać się na spotkanie w okresie Ramadanu. Ważne jest również, aby podczas pobytu w tych państwach stosować się do reguł określanych przez Islam np. podczas wspólnego posiłku nie powinno się spożywać wieprzowiny oraz alkoholu. Jeśli zostaniemy zaproszeni do stołu nie wolno odmawiać, w dobrym tonie jest także pozostawienie małej ilości jedzenia na talerzu. Arabowie są twardymi negocjatorami, zwłaszcza jeśli chodzi o cenę. Dlatego liczyć się trzeba z koniecznością pewnych ustępstw. Zbyt długie upieranie się przy swoim odbierane nie jest przez nich dobrze odbierane. Podejście do czasu podobne mają do Włochów. Ponadto często pozwalają na wchodzenie do pomieszczeń, w których odbywają się rokowania osobom ze sprawą niezwiązanym. To dodatkowo wydłuża negocjacje. W kontaktach z nimi należy również pamiętać o trzymaniu obu stóp na podłodze podczas siedzenia. Pokazanie Arabowi podeszwy buta jest najbardziej dla niego obraźliwym gestem. Podczas spotkania trzeba używać tylko i wyłącznie prawej ręki, gdyż lewa uznawana jest przez nich za „nieczystą”. Jeśli jesteś leworęczny powinieneś gospodarzy na wstępie za to przeprosić.

 

Jak widać co kraj to obyczaj. Zapoznanie się z regułami w nich obowiązującymi zagwarantuje nam, że w każdej sytuacji zachowamy się stosownie i z klasą. Wiadomo przecież, że wrażenie zrobione na zagranicznych kontrahentach przekłada się bezpośrednio na jakość współpracy.

 

 

 

Savoir vivre w biznesie część I, część II, część III, część IV, część V, część VI, część VII, część VIII,

lista aktualności
Subskrybuj RSS


Płatności obsługuje:
PayU - Bezpieczne płatności internetoweLogo Transferuj.pl

 

loga ue

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki. Inwestujemy w waszą przyszłość

Copyright © HR System 2010 - 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja: Ideo CMS Edito powered by: