Zaloguj się

Jak napisać dobre CV?

CV - jak je stworzyć w Wordzie bezbłędnie?

Data dodania: 14-10-2011

CV - jak je stworzyć w...

Wśród wymienionych w aplikacji cech rekruter czyta o dokładności i skrupulatności, a CV jest niewyjustowane z pozostawionymi na końcu linijek samotnymi literkami „w”. Jak taki dokument świadczy o kandydacie? To niedopuszczalne. Poszukując pracy należy zadbać o swoje dokumenty aplikacyjne w najdrobniejszych szczegółach. Przecież zanim będziesz mieć szanse zaprezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej to właśnie CV i list motywacyjny mają największe znaczenie. Są Twoją wizytówką. Dlatego też trzeba precyzyjnie je przygotować.

 

Pierwszy etap rekrutacji w każdej firmie wygląda podobnie - trzeba wysłać dokumenty aplikacyjne. Następnie osoba odpowiedzialna za cały proces czyta je dokładnie, zwracając uwagę na najmniejsze szczegóły. Na ich podstawie typuje tych, którzy zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Jest to bardzo trudne. Przed oczyma ma przecież tylko same kartki i litery. I z nich właśnie musi wyczytać wszystko to, czego potrzebuje do podjęcia decyzji. Jednakże nie tylko merytoryczna zawartość dokumentów ma znaczenie. Ich estetyczna oraz techniczna strona również wiele mówi o kandydacie. CV i list motywacyjny muszą być więc przygotowane pod względem edycji tekstu idealnie. Pokażemy, więc jak uchronić się przed błędami oraz stworzyć doskonały życiorys. Wiadomo przecież, że dobre CV jest pierwszym krokiem do wymarzonej posady.

 

W jakim programie?

Do napisania dokumentów najczęściej wykorzystywany jest program Microsoft Word. Program ten posiada większość właścicieli komputerów. Jest bardzo popularny, ale także wygodny i pożyteczny. Najwygodniej stworzyć dukimenty aplikacyjne na podstawie gotowych szablonów CV. Możesz je znaleźć np. tutaj. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku więcej nie znaczy lepiej. Wybierz, więc szablon bez zbędnych ozdobników, czytelny i przejrzysty. To ułatwi osobie przeglądającej dokumenty odnalezienie najważniejszych informacji. Jeśli znalazłeś już idealny dla ciebie wzór, wystarczy tylko wypełnić go swoimi danymi. Ważne jest również wybranie odpowiedniej, czytelnej czcionki. W całym dokumencie powinna być ona jednakowa. Najlepiej prosta i czytelna, nadająca pismu oficjalnego charakteru. Żadne udziwnienia nie wyjdą w tym przypadku na korzyść.

 

Formatowanie dokumentów.

A teraz przejdźmy do formatowania. Cały tekst powinien być przede wszystkim wyjustowany. Należy również zadbać o to, by pojedyncze spójniki takie jak „w”, „i” czy „z” nie zostawały na końcu wersu. Aby to zrobić należy pomiędzy każdym z nich a kolejnym wyrazem wstawić tak zwana „twardą spację”. Robi się to za pomocą klawiszy CTRL i SHIFT oraz spacji naciśniętych jednocześnie. Może to być trudne, trzeba wciąż pamiętać o tym przy każdej pojedynczej literce. Poza tym łatwo jest je po prostu wśród innych słów przeoczyć. Dlatego też należy w tym przypadku wykorzystać funkcję „znajdowanie i zmienianie”. Uruchamia się ją klikając na prostokąt znajdujący się w lewym dolnym rogu okna programu. Wtedy zamieniając sekwencję [SPACJA] w "SPACJA" na [SPACJA] w "CTRL+SHIFT+SPACJA" pozbywamy się problemu. Pamiętaj żeby zrobić podobnie z pozostałymi spójnikami.

 

Kolejną przydatną przy pisaniu CV funkcją jest znak podziału. Wstawia się go klikając w menu „Układ strony” opcję „znak podziału”. Najbardziej potrzebny przy tworzeniu życiorysu jest zazwyczaj ten dzielący stronę na dwie kolumny. Często w takiej sytuacji używamy również tzw. podziału strony. Opcja ta pomaga rozpocząć kolejną stronę bez względu na to, w którym miejscu poprzedniej skończyłeś. Jeśli natomiast zechcesz do niej wrócić tekst poniżej nie będzie przesuwał się na dół, jak to jest w przypadku użycia „entera”. Opcja ta znajduje się wmenu „wstawianie” na pasku narzędzi. Ważna również jest poprawność ortograficzna oraz gramatyczna. Wysłanie dokumentów z błędami nie może mieć miejsca! Word posiada opcję sprawdzania pisowni. Użyj jej, aby być całkowicie pewnym, że dokument napisany jest całkowicie poprawnie. Nie wierz jednak jedynie opcji sprawdzania pisowni. Microsoft Word to program, który często nie rozróżnia niektórych błedów, lub - co gorsza - bez naszej wiedzy zamienia słowa, które brzmią dla niego niepoprawnie. Dlatego koniecznie przeczytaj dokument w wersji finalnej jeszcze raz a najlepiej daj komuś innemu do przeczytania z prośbą o szczególne zwrócenie uwagi na błędy ortograficzne i literówki.

 

Przygotowanie dobrego CV jest bardzo ważne. Nawet, jeśli Twoje osiągnięcia i doświadczenie są imponujące nie pomoże to, jeśli zaniedbasz życiorys. Co będą warte słowne zapewnienia o dokładności czy skrupulatności, jeśli rekruter zobaczy chaos w Twoich dokumentach? Pamiętaj, ta strona CV nie kłamie. Więc, aby zdobyć wymarzoną posadę przygotuj się do rekrutacji należycie. Oczywiście to przygotowanie obejmuje również staranie o poprawność techniczną oraz estetyczną dokumentów.. Mam nadzieję, że nasze porady okażą się przydatne aTwoje CV, twoją profesjonalną wizytówką. Zadbaj o nie - to się opłaca. Do dzieła!

 

lista aktualności
Subskrybuj RSS


Płatności obsługuje:
PayU - Bezpieczne płatności internetoweLogo Transferuj.pl

 

loga ue

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki. Inwestujemy w waszą przyszłość

Copyright © HR System 2010 - 2011. Wszelkie prawa zastrzeżone.
realizacja: Ideo CMS Edito powered by: